پاسخ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شایعات؛

چه کسانی از شایعه چندباره گرانی بنزین سود می‌برند؟

یک کارشناس حوزه انرژی، بر ضرورت کاهش میزان مصرف سوخت، بدون افزایش قیمت بنزین تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۰۶۳۵۳

افزایش قیمت سوخت تنها راهکار کاهش مصرف نیست | نرخ بنزین بر قیمت سایر کالاها اثرگذار است

مرتضی بهروزی فر در گفتگو با جام‌ جم آنلاین گفت: برخی موضوعاتی مطرح می کنند از جمله اینکه مصرف کشورمان در زمینه بنزین بالا بوده و باید کنترل شود چرا که ادامه چنین وضعیتی امکانپذیر نیست و یا اینکه قیمت بنزین ارزان است و به این ترتیب قاچاق می شود، اینها در حالی است که پشت تمام چنین توجیهاتی صرفا مشکل مالی دولت مطرح است.

وی افزود: اگر بدنبال بهینه سازی و کاهش مصرف بنزین از طریق افزایش قیمت بنزین باشیم، با توجه به سوابقی که وجود دارد عملا امکانپذیر نیست و افزایش قیمت بنزین صرفا منجر به کاهش قیمت آن نخواهد شد.

به گفته بهروزی فر، اینکه تصور کنیم مثلا ۷ برابر شدن قیمت بنزین باعث کاهش مصرف خواهد شد غیر معقول و غیرمنطقی است.

وی یادآور شد: ما تجربه هفت برابر شدن قیمت بنزین در دولت احمدی نژاد را داریم. در آن سال ها بهای بنزین از ۱۰۰ به ۷۰۰ تومان رسید و اتفاقا به فوب خلیح فارس هم نزدیک بود. اما شاهد بودیم که مصرف مردم تنها به مدت ۲ ماه روند کاهشی گرفت. بعد از آن به دلیل تاثیر این تغییر قیمت بر بهای سایر کالاها و افزایش نرخ تورم، در عمل باز هم نرخ بنزین بی ارزش به نظر می آمد و مصرف دوباره صعودی شد. 

افزایش قیمت سوخت تنها راهکار کاهش مصرف نیست | نرخ بنزین بر قیمت سایر کالاها اثرگذار است

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین منوط به فراهم شدن شرایطی است که در آن صورت امکانپذیر خواهد بود اظهار کرد: اگر قرار است مصرف بنزین را کاهش دهیم باید به دنبال تولید خودروهای استاندارد با مصرف استاندارد باشیم، در صورتی که خودروهای نامناسب و خودروهای فرسوده ای که مصرف بالایی دارند از رده خارج شده و بعنوان مثال حودروهایی با مصرف کم و یا برقی جایگزین شوند، همچنین حمل و نقل عمومی توسعه یابد، در چنین شرایطی می‌توان به فکر افزایش قیمت بنزین بود.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: در اقتصاد ما بنزین مانند نرخ دلار و طلا تبدیل به شاخص تورم شده است و هرگونه افزایشی روی قیمت بنزین به طور مستفیم بر قیمت های دیگر تاثیر خواهد گذاشت و مسلما باعث تورم می شود و تبعاتی بدنبال دارد.

بهروزی فر گفت: اصلا تصور اشتباهی است که افزایش قیمت بنزین بودجه مضاعفی برای دولت ایجاد می کند، با توجه به اینکه دولت به معنای کلی آن یعنی حاکمیت بزرگترین مصرف کننده انرژی کشور هستند افزایش قیمت بنزین باعث افزایش هزینه برای حاکمیت خواهد بود و از سوی دیگر نیز موج تورم ایحاد شده در پی افزایش قیمت بنزین نفعی برای دولت نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فعلی که وجود دارد بهتر است قیمت بنزین تغییری نکند، افزایش قیمت و یا تعدیل در شرایط با ثبات اقتصادی امکانپذیر است نه در شرایطی که دچار بحران اقتصادی هستیم و هر گونه فشار اقتصادی جدید و تغییر و تحولات در قیمت بنزین می تواند تبعات اجتماعی سیاسی و ... بدنبال داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها